10 Tips voor ontspanning

Stress is een veelvoorkomend probleem bij vrouwen. Of het nu gaat om werk, gezin, relaties of andere verantwoordelijkheden, het kan soms moeilijk zijn om een evenwicht te vinden en stress te verminderen. Hier zijn 10 tips voor ontspanning die vrouwen kunnen helpen om stress te verminderen en zich beter te voelen.

1. Plan ontspanningstijd in je agenda

Neem elke dag de tijd om iets te doen dat je leuk vindt en ontspannend is. Plan dit in je agenda en behandel het als een belangrijke afspraak. Het kan iets eenvoudigs zijn zoals liggen met je ogen dicht, een wandeling maken, mediteren, een boek lezen of een warm bad nemen.

Ervaar jij ontspanning tijdens het bewegen? Tip: dans je blij!
2. Beweeg regelmatig

Lichaamsbeweging is een geweldige manier om stress te verminderen en je geest te ontspannen. Kies een activiteit die je leuk vindt en maak er een gewoonte van om regelmatig te bewegen, bijvoorbeeld wandelen, yoga, dansen of zwemmen.

3. Slaap voldoende

Een goede nachtrust is essentieel voor een gezonde geest en een gezond lichaam. Zorg ervoor dat je voldoende slaap krijgt en probeer een vast slaapritme aan te houden. Slaaphygiëne kan helpen om je slaap te verbeteren door middel van bijvoorbeeld één uur voordat je naar bed gaat geen blauwlicht te zien, een ontspannen avond en ochtendritueel in te bouwen waarin je bijvoorbeeld affirmaties, stiltemoment, rustige beweging en ademhalingsoefeningen of meditaties doet.

4. Eet gezond

Een gezond dieet kan je helpen om je beter te voelen en meer energie te hebben. Vermijd suikerrijke en bewerkte voedingsmiddelen en kies voor volwaardige voeding zoals groenten, fruit, volkoren granen en eiwitten.

5. Probeer meditatie

Meditatie kan je helpen om je geest te ontspannen en stress te verminderen. Er zijn verschillende meditatie-apps beschikbaar, zoals de VGZ mindfulness app, Insight Timer, Meditation Moments of Headspace. Daarnaast kun je op Spotify verschillende meditaties vinden, zoals de Dans Beweeg Groei Podcast. Wil je liever onder begeleiding leren mediteren? Meld je aan voor een proefles bij Dans Beweeg Groei.

Tips voor ontspanning, ga naar buiten.
6. Ga naar buiten

Breng tijd door in de natuur. Dit kan helpen om je geest te kalmeren en je stressniveau te verlagen. Ga wandelen, fietsen of picknicken in het park/bos/strand. Of zoek een rustig plekje in je tuin of op je balkon.

7. Plan quality time met vrienden en familie

Sociale steun is belangrijk voor onze mentale gezondheid. Plan quality time met vrienden en familie en maak tijd vrij voor plezierige activiteiten. Hou de duur in de gaten en neem de ruimte om naar huis te gaan als dat voor jou goed voelt.

8. Verminder schermtijd

Te veel tijd besteden aan schermen kan leiden tot stress en angst. Probeer schermtijd te verminderen door bijvoorbeeld een digitale detox te doen of regelmatig pauzes te nemen van je telefoon en computer.

9. Doe ademhalingsoefeningen

Ademhalingsoefeningen kunnen je helpen om te ontspannen en stress te verminderen. Zoek online naar ademhalingsoefeningen en probeer er een paar uit. Ook op de Dans Beweeg Groei Podcast staan een paar ademhalingsoefeningen of zoek de Boxbreathing of Fire Breath op.

10. Praat met een professional

Als stress je dagelijks leven beïnvloedt en je niet in staat bent om het zelf te beheersen, overweeg om een professional op te zoeken. Een psychosomatisch fysiotherapeut, kunstzinnig therapeut, vaktherapeut, psycholoog of hypnotherapeut kunnen je helpen om manieren te vinden om stress te verminderen en beter om te gaan met uitdagingen.

Het is belangrijk om te onthouden dat het vinden van ontspanning tijd en moeite kost, maar met deze 10 tips voor ontspanning kunnen vrouwen een goed startpunt hebben om stress te verminderen en meer ontspanning te vinden in hun dagelijks leven.

11. Een extra tips voor ontspanning!

Ontdek wat je belemmerende overtuigingen, verhalen en patronen zijn en waarom het niet lukt om te ontspannen en tijd voor jezelf te nemen.

Met behulp van deze oefeningen ontdek jij jouw verhalen over ontspanning. Wordt bewust en kies voor rust. ?

  • Noteer de triggers waardoor jij stress, onrust of gejaagdheid ervaart. Voorbeelden zijn: hoge schelle geluiden, felle tl lampen, kinderen die schreeuwen, over koetjes en kalfjes praten, geen overzicht hebben in to do’s, tijdsnood, sleutels/spullen kwijt zijn, dubbeltaken doen, boze mensen, te rustig/te druk hebben op werk, die ene collega/ /buurman.
  • Vul de volgende stellingen aan:
    • Ontspannen mag als ik ……

    • Iemand die ontspant is ……

    • Ontspannen doe je als ……
  • Pak pen en papier en zet een wekker voor 15 minuten. Schrijf alles op wat in je op komt en gebruik bijvoorbeeld onderstaande hulpvragen.
    • Waardoor lukt het jou niet om te ontspannen?
    • Welk verhaal vertel jij je zelf?
    • Hoe voelt het om te ontspannen en niks te doen?
    • Wat denk je dat mensen in jouw omgeving denken van ontspanning?
    • Wanneer lukt ontspannen wel?
    • Wanneer voel jij je ontspannen?
    • Wat zou je kunnen denken waardoor ontspannen gemakkelijker wordt?

Veel vrouwen hebben stress en weten niet hoe ze tijd voor zichzelf kunnen creëren. Lees de tips en ervaar wat ontspanning voor jou kan doen.

Vond je dit interessant? Wil jij meer tijd voor jezelf, wil jij lekker in je vel zitten en wil jij je vaker ontspannen voelen? Bij Dans Beweeg Groei ligt de focus op rust, verbinding, vertrouwen en plezier. Meer weten? Lees hier over het aanbod.