Lichaamsbewustzijn is belangrijk!

Lichaamsbewustzijn is het vermogen om te begrijpen waar ons lichaam zich in de ruimte bevindt, hoe ons lichaam beweegt, wat verschillende lichaamssignalen betekenen en hoe ons lichaam er voor onszelf uitziet. Lichaamsbewustzijn kan onderverdeeld worden in vier categorieën:

  • Een affectief deel; dit omvat de emoties en gevoelens,
  • Een perceptueel deel; dit omvat de waarneming en beleving van het eigen lichaam,
  • Een cognitief deel; dit omvat de gedachten en overtuigingen en
  • Een gedragsmatig deel, dit omvat het gedrag en reacties.
Lichaamsbewustzijn

Onderzoeken lichaamsbewustzijn

Er zijn onderzoeken die beweren dat de mate van lichaamsbewustzijn kan veranderen of verslechteren door interne en externe variabelen. Voorbeelden hiervan zijn stress en pijn. Uit onderzoek blijkt dat het gevoel van emotioneel welbevinden en socialisatie kunnen verminderen. Echter kan het gevoel van controle over het lichaam verloren gaan als het lichaamsbewustzijn vermindert. Op lange termijn lijkt gebrek aan lichaamsbewustzijn zich te kunnen uiten in blessures, chronische aandoeningen, burn-out, chronische pijn en depressie.

What do do?

Wat kun jij doen om jouw lichaamsbewustzijn te verbeteren?

Er zijn verschillende behandelvormen die je kunt volgen, zoals psychosomatische fysiotherapie, dansante fysiotherapie, vaktherapieën (psychomotore, dans, kunstzinnige, lach, muziek), psychologie, mindfulness of alternatieve therapieën (shiatsu, reiki, tai chi, chi gong, yoga). Er is heel veel keuze en ik vergeet vast nog veel therapieën. En met persoonlijke ontwikkeling kun je ook werken aan het bewustzijn van je lichaam.

Naast therapieën kun je natuurlijk ook zelf oefenen. Hieronder vindt je een aantal korte oefeningen.

  • Word bewust van je ademhaling. Waar haal je adem? Adem je door je neus of door je mond? Adem je in je borst of in je buik? Adem je snel of langzaam?
  • Maak contact met je lichaam door te mediteren of mindfulness oefeningen te doen of beluister de podcast van Dans Beweeg Groei.
  • Voel je lichaam. Check regelmatig hoe je je voelt. Voelt je lichaam gespannen of ontspannen? Warm of koud? Hoe klinkt je stem? Praat je snel of langzaam? Hoe is je zicht? Zie je alle kleuren helder of zie je wazig? Makkelijk moment om dit te doen is als je naar de WC gaat.
  • Leer je lichaamssignalen kennen. Maak een lijst van jouw lichaamssignalen. Welke signalen horen bij ontspanning en op je gemak zijn? Welke signalen horen bij stress en angst? Welke bij uitputting?

Succes met oefenen!

Bronnen lichaamsbewustzijn

Voor de gehele artikelnaam of website, stuur Renée een bericht.

Alleva JM, 2015; Dargo L, et al. 2017; Hindi FS, et al. 2012; Hulst M. 2017; Levenig CG, et al. 2019; Lewis RN, et al. 1995; Pereira APS, et al. 2019; Probst, et al. 2019; Star van de MS, et al. 2009; Tarsha MS, et al. 2020.

Terug naar >> Informatie